Zapisując dziecko do żłobka lub przedszkola, jako rodzice mamy pewne oczekiwania które dane placówki powinny według nas spełnić. Chcemy aby dzieci rozwijały swoje umiejętności, ciekawie spędzały czas a nawet tworzyły pierwsze przyjaźnie.
Wychowawcy i opiekunowie planują zajęcia oraz organizują czas dzieci w taki sposób, aby oprócz zabawy, spora porcja dnia przeznaczona była na rozwijanie umiejętności wychowanków.
Oczywiście zajęcia w żłobku planowane są w oparciu o zatwierdzone przez dyrektor placówki programy dotyczące wychowania i rozwoju a w przedszkolu realizację zakładanych przez podstawę programową zagadnień edukacyjnych i wychowawczych przeznaczonych dla dziecka przedszkolnego.
Ważne jest, aby w tych działaniach zachowana została równowaga, ponieważ tak jak w wielu aspektach życia, również w procesie wychowawczym dzieci ważna jest harmonia. Zarówno zabawy swobodnej, bez żadnego planu jak i zajęć planowanych powinno nie zabraknąć. Każde działania i zajęcia powinny być dostosowane nie tylko do wieku dziecka, ale również jego potrzeb i dojrzałości emocjonalnej. Dzięki temu nie będą one kojarzyły się ze stresem ale z przyjemnie spędzonym czasem a co ważniejsze, dziecko będzie chętnie w nich uczestniczyć.
Niezależnie od rodzaju lub typu zabaw, z pewnością warto zapoznać się bliżej z rodzajem prowadzonych przez opiekunów lub nauczycieli zajęć oraz dowiedzieć się więcej na temat umiejętności, jakie rozwijają one u naszego dziecka.
Poniżej omawiamy w skrócie najczęściej wykorzystywane zabawy w procesie wychowania przedszkolnego. Zachęcamy gorąco rodziców do przeprowadzenia podobnych zabaw ze swoimi pociechami.
Zabawy Sensoryczne
Zabawy sensoryczne, mimo naukowo brzmiącej nazwy, nie są bardzo skomplikowane i tak naprawdę nie wymagają od nas wielu materiałów. Poprzez dostarczanie dzieciom różnych bodźców, odbieranych poprzez rozwijające się intensywnie w najmłodszym wieku zmysły, dzieci mogą przede wszystkim rozwijać zdolność spójnego używania oczu i rąk, angażować pojedyncze lub wszystkie swoje zmysły.
Wielu z rodziców nie zdaje sobie sprawy, że tak naprawdę ze stymulacją sensoryczną nasze dzieci mają już do czynienia w życiu płodowym. Słuchanie dźwięków, bujanie się, głaskanie brzucha to wszystko nieświadoma stymulacja sensoryczna. We wczesnym wieku rozwoju dziecka zajęcia sensoryczne mogą dawać spore pozytywne efekty, sprzyjając harmonijnemu rozwojowi dzieci.
Odpowiednio skonstruowane zabawy sensoryczne w postaci zajęć edukacyjnych pomagają dzieciom rozwijać koordynację ruchowo-wzrokową, wzmagają aktywność fizyczną a tym samym rozwijają motorykę małą i dużą. Dlatego też głównym celem zabaw sensorycznych w żłobku i przedszkolu jest wspieranie optymalnego rozwoju mózgu. A ponieważ ilość zabaw sensorycznych to praktycznie nieograniczona przestrzeń do eksplorowania, powinny być one dostosowane do potrzeb grupy i umiejętności dzieci. Zbyt monotonne i łatwe zajęcia dzieci mogą odebrać jako nudne, natomiast zbyt wymagające mogą okazać się za trudne i zniechęcić dziecko do dalszych działań i poszukiwań.
Zaplanowane i przemyślane zabawy sensoryczne pozwalają nauczycielom na bliższe poznanie dziecka, ocenę na ile pewnie i bezpiecznie czuje się w grupie rówieśników, w jaki sposób rozpoznaje przedmioty i tekstury, ostatecznie czy rozwija się prawidłowo, co przejawia się między innymi odczuwaniem i rozpoznawaniem nowych bodźców. Wychowawcy ale również rodzice powinni pamiętać, że należy dzieciom dać samodzielność, swobodę i przestrzeń w aktywnym wzięciu udziału w takiej zabawie. Nie należy zmuszać dziecka do uczestnictwa, raczej starać się pozytywnie zachęcać samemu, będąc aktywnym uczestnikiem takich zajęć.
Zabawy sensoryczne można zapewnić naszych maluchom również w domu. Czasami wystarczy piłka i bujanie się na niej. Zazwyczaj wszystko potrzebne aby zorganizować zabawy sensoryczne mamy pod ręką w domu: sól, cukier, mąka, makaron czy nawet zwykła woda zabarwiona w odpowiedni sposób lub wymieszana z innymi materiałami może stanowić odpowiedni materiał dla maluchów w celu poznania różnych tekstur, gęstości przedmiotów, mas lub postrzeganiu kolorów. Pamiętajmy że nasze dzieci lubią się rozwijać w sposób nieoczywisty i z takich zajęć mogą wynieść bardzo wiele.
Zabawy muzyczne i ruchowe w żłobku i przedszkolu
Zabawy muzyczne i ruchowe w żłobku oraz później w przedszkolu są bardzo istotnym elementem, wspierającym prawidłowy rozwój fizyczny dziecka oraz właściwą postawę. Dzięki takim zabawom prowadzonym w odpowiedni sposób dzieci uczą się pracy w grupie, wspólnego działania, ćwiczą również swoją koncentrację ponieważ muszą skupić się na tym co robią. Zabawy muzyczne i ruchowe stosowane w żłobku i przedszkolu to rytmika, która rozwija stronę fizyczną przy odpowiednich bodźcach muzycznych. Przykładem zabawy łączącej muzykę i ruch to kreowanie torów przeszkód, po których dzieci mogą poruszać się w rytm muzyki , słuchając tego co mówi wychowawca: stop, ruszamy, skok, schylamy się. Dzięki temu dzieci zyskują zdolność koncentracji i skupienia.
Zabawy muzyczne to również wspólne śpiewanie piosenek. Jest to jedna z lepszych metod pracy z dziećmi pomagająca włączyć do zabaw grupowych dzieci, które trzymają się z boku. W takich zabawach możemy wykorzystać piosenki takie jak :
- Baloniku mój malutki: dzieci stoją razem w kole i trzymając się za ręce razem dmuchają balonik aż pęknie
- Idziemy do ZOO: piosenka zachęcająca dzieci do wspólnej zabawy ale również dająca szansę na poznanie nazw zwierząt, odgłosów jakie wydają. Angażuje umiejętności poznawcze dziecka oraz zachęca do aktywności fizycznej.
Dzięki zabawom muzycznym możemy w codzienność włączyć naukę innego języka.
W Dwujęzycznym Żłobku i Przedszkolu "Małe Cuda", dzięki codziennemu śpiewaniu ulubionych przez dzieci piosenek utrwalamy słówka oraz konkretne zwroty w języku angielskim. Śpiewając razem bawimy się w grupie wykorzystując takie piosenki jak:
One, Two, Three, once I caught a fish: poznajemy podstawowe cyfry i dzieci utrwalają liczby do dziesięciu po angielsku
A,B,C alphabet song: dziecko w zabawny sposób poznaje i utrwala alfabet
Hop like a bunny: to świetna okazja to integracji dzieci w grupie, ale również zabawa rozwijająca umiejętności fizyczne i zdolności psycho-ruchowe
Sleeping bunnies: dzieci dzięki tej piosence mają okazję ćwiczyć koncentrację oraz uczą się dodatkowo angielskich słówek
Zabawy muzyczne i ruchowe w żłobku czy przedszkolu dają możliwości rozwoju poczucia rytmu, umiejętności śpiewu, zdolności fizycznych i koordynacji. To bogaty asortyment możliwości wokół którego budowane są codzienne zajęcia.
Do zabawy i takich zajęć wykorzystać można wiele materiałów, które zazwyczaj w żłobku czy przedszkolu są pod ręką. Warto jednak zachęcić dzieci do kreowania własnych instrumentów muzycznych z prostych materiałów jak butelki, pojemniki. Podczas spacerów i przebywania na świeżym powietrzu warto również zachęcać dzieci do słuchania dźwięków przyrody i rozpoznawania napotkanych zwierząt, co można potem wykorzystać podczas zabawy.
Comentários